Kevät herättää meitä pikkuhiljaa talvihorroksesta ja pientä hymyn karetta näkeekin jo monien kasvoilla auringon lämmittäessä ihoa. Auringon tuodessa energiaa on myös otollinen aika vahvistaa omaa keskittymis- ja oppimiskykyään sekä mielen hyvinvointiaan tuleviin kuukausiin.

Olen puhunut mielen voimavaroista sekä mielen hyvinvoinnista kohta viisitoista vuotta. Aihetta ei ole aina otettu vakavasti, mutta tämä aika haastaa meitä vahvistamamaan mielen voimavaroja. Mielen hyvinvointi sekä keskittyminen ovat olleet viime vuosien aikana kovalla koetuksella ja monien ihmisten voimavara- sekä kuormitustekijät ovat ajautuneet epätasapainoon. Mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöistä johtuvat sairauspoissaolot ohittivat viime vuoden lopulla ensimmäistä kertaa tuki- ja liikuntaelinten sairauksista johtuvat poissaolot.

Elämme parhaillaan monenlaisten epävarmuuksien keskellä, jotka rasittavat mieltämme. Myös työelämässä meiltä vaaditaan entistä enemmän, kun tekoäly kehittyy huimalla vauhdilla ja ammattitaitoamme haastetaan. Juuri nyt onkin tärkeää kiinnittää huomiota niin työkykykyyn kuin yhteisölliseen oppimiseen. Kuitenkin vain hyvinvoiva ja joustava mieli kykenee oppimaan uutta ja luomaan uudenlaista tulevaisuutta.

Mielen johtaminen on taito

 

Oman mielen ja työkyvyn tietoisempi johtaminen ovat taitoja, joihin jokainen voi helposti käyttää päivittäin hieman aikaa. Palkintona saamme arkeemme tasapainoa ja voimavaroja sekä keskittymiskyvyn, jonka moni on kiireen keskellä kadottanut. Joskus tarvitsemme omaan ja työelämän muutokseen mielen kääntämistä eli asennemuutosta, jotta oivallamme mielen hyvinvoinnin tärkeyden. Silloin voi tuntua siltä kuin ikkuna avautuisi ja kirkas valokiila näyttäisi sunnan kohti tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Ota haltuun mielen hyvinvoinnin työkalut ja lähde tietoisesti luomaan omaa hyvää arkea!

 

Mielen hyvinvoinnin perusteita arkeen

  • Kirkasta oman ajattelun ydintä eli tutki mielen perusasetuksia
    Miksi teet sitä, mitä teet? Mitä arvostat ja pidät tärkeänä? Kuka olet omassa työroolissasi ja elämässäsi? On tärkeää ensin tunnistaa omat meta-arvot ja merkitykset, jolloin voimme helpommin rakentaa arvojen mukaisia, hyvinvoivia mielen toimintamalleja. Mielen sisällä on monenlaisia tarinoita sekä ajattelu- ja uskomusmalleja, joihin meidän ei juuri kannata liittyä, jos ne ohjaavat kohti kiirettä tai kuormittavaa toimintaa.

 

  • Luo systeemi, jolla selkeytät ajatteluasi
    Ympäristön hälytykset sekä oman mielemme vaatimukset tiputtavat meidät helposti pois keskittymisen tilasta päivien aikana. Häiriötekijöiden poistoa omasta mielestä on viisasta harjoitella systemaattisesti ja päivittäin. Yksi loistava mielen hyvinvoinnin työkalu on Stanley Blockin Mind-Body Bridging -menetelmä. Siihen liittyvän harjoituksen löydät jutun lopusta.

 

  • Luo systeemi, jolla ohjaat päivittäin keho-mieli yhteyttäsi
    On helpompaa selkeyttää ajattelua ja purkaa kuormittavaa stressiä, kun on kehotietoinen ja vahvasti läsnä omassa kehossaan. Monille tuttu pallehengitys sekä pelkkä pidempi uloshengitys nenän kautta vahvistavat yhteyttä itseemme.

 

  • Anna tilaa omalle ajatusten virralle
    Luo hetkiä, jolloin olet ilman älylaitteita omien ajatustesi kanssa. Meidän on tärkeää oppia tuntemaan ajatuksemme, jotta voimme johtaa niitä. Kaikki ajatukset eivät suinkaan ole totta, vaikka toisinaan niihin takerrumme. Rauhallisilla ajattelutuokioilla saamme omiin ajatuksiin uusia näkökulmia ja voimme tietoisemmin muokata niitä. Yhtä tärkeää on löytää tilaa pohdiskelulle rauhallisessa paikassa, jolloin oppii huomaamaan miten kiinnostavia ajatuksia mieleen voikaan tulla, kun intuitio alkaa herätä rauhallisuuden tilassa.

 

Lue juttu loppuun kollega verkkolehdestä, jossa kirjoitus on julkaistu keskiviikkona 19.3. Täältä juttuun!

 

Kysein blogi on julkaistu ensimmäisen kerran kollega.fi verkkolehdessä 3.3.2021

 

Kulunut vuosi on koetellut meitä varsin eri tavoin ja poikkeusoloihin siirtyminen pysäytti meidät jälleen pohtimaan, miten selvitä tulevasta keväästä henkisesti, taloudellisesti sekä sosiaalisesti. Lukiolaiset palasivat etäopetukseen, monet harrastuspaikat menivät kiinni ja mahdollisuus sosiaaliseen kohtaamiseen tipahti jälleen minimiin. Ilokseni sain kauempana lukiota käyvän tyttäreni kotiin pidemmäksi aikaa ja onnekseen hänkin nauttii etäopetuksesta. Vaikka kaikilla meillä on erilaiset tilanteet, jokaista auttaa pysähtyminen sekä oman sisäisen voiman ja henkisen suorituskyvyn vahvistaminen.

 

Selviytymiskyvykkyys on yksilön psyykkinen ominaisuus ja se muodostuu monesta tekijästä, joka juontaa juurensa jo lapsuudesta. Se on suhteessa yksilön henkisen suorituskyvyn elementteihin ja omiin voimavaroihin. Selviytymiskyky on sopeutumista, kuormitustilasta palautumista ja uuden oppimista.

 

Viime aikoina mieleeni on noussut vahvasti oman elämäni henkisesti kovin hetki, jolloin kahdessa viikossa elämästäni hävisivät terveys, puoliso ja koti. Suru, ahdistus ja riittämättömyys valtasivat minut silloin kokonaan ja näköalattomuus oli vahvasti läsnä. Silloisen kriisitilanteen hyväksyminen ja tilanteeseen sopeutuminen auttoivat minua näkemään oman voimani. Kun uskalsin pysähtyä kaikkien tunteideni äärelle ja tuntea myös suruni ja vihani, aukeni pikkuhiljaa toivonhorisontti ja sain energiaa rakentaa henkistä kapasiteettiani. Siitä lähtien henkisen kapasiteetin tutkiminen onkin ollut intohimoni.

 

Miten vahvistaa henkistä kapasiteettiaan

 

Näinä päivinä ilmassa leijuu monenlaisia tunteita, joita voi huomaamattakin imeä itseensä. Kun pettymyksen, ärtymyksen tai riittämättömyyden tunteet nousevat, voi olla vaikea löytää tarvittavaa energiaa myönteisyyteen.

 

Meitä kaikkia kuormittaa eniten takertuminen niihin asioihin, joihin emme pysty vaikuttamaan. Juuri nyt onkin ensiarvoisen tärkeää löytää sellaisia arjen keinoja, joilla voimme vahvistaa omaa henkistä suorituskykyämme. Voimme kirjata kalenteriin energiaa lataavia asioita nostamaan päivittäin voimavarojamme. Kun mietimme, mitkä asiat ovat omissa käsissämme ja mihin pystymme vaikuttamaan, epävarmuuden ja tunteiden käsittelykin helpottuu.

 

Henkisen hyvinvoinnin kannalta on arvokasta myös tiedostaa ympäristöstä kumpuava negatiivinen vinouma ja vahvistaa tietoisesti myönteistä asennetta, johon sisältyy toiveikkuus paremmasta tulevaisuudesta ja itsevarmuus kyvystä vaikuttaa siihen (Fredrickson 2008).

 

Mennyt vuosi on todistanut sen, miten ihmismielen kyky sopeutua olosuhteisiin on huima. Sopeutumista on kuitenkin tapahtunut paljon henkisen hyvinvoinnin kustannuksella. Vahvuuden ydin piilee myös herkkyydessä sekä keskeneräisyyden myöntämisessä. On vahvuutta sanoa ääneen, ettei jaksa ja tarvitsee tauon tai ystävän olkapäätä.

 

Juuri nyt jokainen meistä tarvitsee hetkeen pysähtymistä sekä henkisiä taukoja. Koska emme voi vaikuttaa ulkoisiin tapahtumiin, voimme kääntyä sisäänpäin, soittaa vaikka ystävälle ja vahvistaa omaa sisäistä vahvuuttamme.

 

”Oma mieli on ihmisen vallassa – ei se, mitä ympärillä tapahtuu.
Kun tämän ymmärtää, löytää vahvuuden”
Marcus Aurelius

 

Muutamia työkaluja henkisiin taukoihin

 

1. Mielen kuorman purkaminen käy henkisestä tauosta.

Mielen kuorman purkaminen on mukailtu versio Stanley Blockin kehon ja mielen yhteys -harjoituksesta.

Anna mieleen nousta asia, tapahtuma, tilanne, joka kuormittaa mieltäsi. Kirjoita se ympyrän sisälle. Kirjaa sen jälkeen kaikki mieleen nousevat ajatukset, kehotuntemukset ja tunteet ympyrän ulkopuolelle.

Tee seuraavaksi muutaman minuutin aisteihin keskittyvä tietoisuusharjoitus. Hengitä rauhallisesti, sulje silmät ja pysähdy hetkeksi eri aistikokemuksiin, ja aina kun mieleesi tulee ajatuksia, siirrä huomio lempeästi aistihavaintoihin.

    • Mitä kuulet ympärilläsi, kehossasi?
    • Mitä värejä, kuvia näet silmäluomien alla?
    • Miltä tuntuu hengitys, istuinluut tuolia vasten, jalat maassa tai käsien vienti rintakehälle?

 

Tee sen jälkeen uudestaan ensimmäinen ympyräharjoitus. Mitä mielessä tapahtuu, onko mielesi selkeä vai levoton?  Muuttuiko tunne tai reaktio jollain tavalla? Eroaako se jotenkin ensimmäisestä?

 

2. Pidä pieniä henkisiä hengitystaukoja pitkin päivää.

Opettele tietoinen palleahengitys, jonka avulla voit rauhoittaa kehoa. Samalla on helpompi suunnata huomiota myönteisyyteen.

 

3. Varaa itsellesi tunnevartti, jonka aikana kohtaat kaikki tunteesi.

Anna itsesi tuntea myös energiaa vieviä tunteita, puhu niistä, kirjoita ne ylös tai jaa ne ystäviesi kanssa.

 

4. Luo turvapaikka kehoosi käyttämällä visualisointitekniikkaa.

Jokaisella meistä on kyky luoda mielikuva ajatuksissaan. Voimavara- tai turvapaikan kuvitteleminen kaikilla aisteilla rentoutuneessa tilassa, vaikkapa ennen nukahtamista, rauhoittaa ja rentouttaa kehoa sekä vaikuttaa psyykkiseen säätelyyn.

 

 

Jaana Hautala on coach, NLP-kouluttaja, mentaalivalmentaja, puhuja ja tietokirjailija, joka on työskennellyt työelämän kehittämisen parissa yli kymmenen vuotta. Hautalan intohimona ovat ajattelu- ja tunnetaidot, vuorovaikutus sekä henkinen suorituskyky. Hautala on kirjoittanut tietokirjat Rohkeiden aikuisten kirja, vapaudu uskomusten kahleista, joka julkaistiin marraskuussa 2019 sekä Selkäkipu ja mielen voima -kirjan, joka on julkaistu 2017.

 

Lue myös Hautalan aiemmin julkaistut kirjoitukset Kollega verkkolehdessä_ Muuta ja unelmoi sydämestä käsin, Millaisilla tunteilla otamme muuttuneen tulevaisuuden vastaan ja Löydä oma luontainen rytmisi.

 

Lisätietoja Hautalasta löydät osoitteesta https://oivaltamaan.fi/jaana-hautala/, https://www.facebook.com/oivaltamaan/, https://www.instagram.com/jaanahautala/ sekä https://twitter.com/jaanahautala@jaanahautala