Parempaa palautumista ja stressinhallintaa

Onko työtahti vienyt jo mukanaan ja syysloman palauttava vaikutus jäänyt historiaan? Tutkitusti loman palauttava vaikutus häviää usein jo muutamassa viikossa. Arjen vauhdista voi tulla huomaamatta kuormittavaa ja kenties stressin käyräkin alkaa kohota.

Ehkä olet huomannut, kun vastaat kiireessä päivän sähköpostiisi, että hengityksesi muuttuu katkonaiseksi. Kun saat sähköpostit lähtemään, kehosi rentoutuu ja hengityksesi muuttuu pitkän huokauksen jälkeen takaisin normaaliksi.

Kiire, kuormittava stressi ja tilannekohtainen valppaus voivat saada hengityksen katkonaiseksi sekä pinnalliseksi. Tietokoneella istuessa tämä tulee helposti ilmi, kun kirjoitamme nopeaan tahtiin sähköpostiviestejä tai teemme muita kiireellisinä pitämiämme työtehtäviä. Kiireen ja arjen vauhdin keskellä saatamme myös vieraantua kehostamme ja sen tuomista viesteistä, jolloin kuormittava stressi voi pikkuhiljaa hiipiä kehoonkin. Tuntuu kankealta, päätä särkee ja unikin on jo katkonaista.

Mikrotauot saa aikaan suuria muutoksia

Aivojen palautumisen unohtuessa keskittymisemme herpaantuu, ja päätöksenteko hidastuu. Väsynyt mieli myös tekee tuttuja ja turvallisia valintoja. Hyvätkin hyvinvoinnin ja palautumisen päätökset unohtuvat väsyneeltä mieleltä, koska se yrittää energiataloudellisesti selvitä päivästä.

Tarvitseeko koko ajan olla työpäivän aikana ajan tavoitettavissa ja vilkuilla sähköpostia nopeasti reakoiden? Mikrotauot ja palautuminen ilman älypuhelinta voivat yllättää positiivisesti.

Stressi ei kuitenkaan ole kielteinen ja ahdistava ilmiö vaan olennainen osa elämäämme, ja monelle meille lyhytaikainen stressi on hyvälaatuista ja se luo innostavaa energiaa. Kenties olet kaltaiseni viime tipan –tekijä, joka saa parhaan boostin usein viimeisten hetkien aikana.  Aivoihimme virtaa enemmän verta ja happea, mikä parantaa kykyämme ajatella nopeammin. Stressi onkin hyvää niin kauan kuin se parantaa suoritusta.

Tiedämme kaikki, että stressi käy elimistölle haitalliseksi jatkuessaan pidempään. Pitkään jatkuneena liiallinen fyysinen tai psyykkinen kuormittava stressi vaikuttaa huomattavasti vireyteen ja työkykyyn. Mutta tiesitkö, että myös se vaikuttaa, miten me töihin palatessa suhtaudumme stressiin ajatusten sekä tunteiden tasolla. Stressi on tutkitusti haitallisempaa, jos sen haitallisuuteen uskoo. Mitä sinä ajattelet stressistä?

Pienet toimintamallien muutokset

Parempi palautuminen ja stressinhallinta ei vaadi meiltä keneltäkään suurta elämäntapamuutosta, mutta tiedostamista, ja arvokkaita päätöksiä toki, joista pitää kiinni säännöllisesti – usein sitkeästikin. Kokemuksen muuttaminen vaatii taakseen toistoa ja kärsivällisyyttä. Entä jos kokeilisit kolme viikkoa tarkkailla hengitystä deadlinen paukkuessa tai kiireistä sähköpostia kirjoittaessa. Pysähtyisit, tiedostaisit, miten hengität ja ottaisit ”syvään happea”. Muutaman viikon toistojen jälkeen siitä voi tulla mikrotaukorutiini, joka yllättäen parantaa sen hetkistä keskittymistä.

Kyse paremmasta työpäivän palautumisen ja stressin johtamisessa on usein sitä, että kirkastaa omia työpäivän toimintamalleja. Poistaa arjessa pyöriviä energiasyöppöjä: Esim. jatkuvan sähköpostin tai puhelimen vilkuilun sekä muunlaisen multitaskingin sekä lisää palautumisrutiineja, jotka ylläpitävät päivän vireystilaa. Kyse on usein päivittäisen tekemisen viisaasta suunnittelusta, jolla saamme käytössä olevan energiamme kasvamaan.

 Kuinka paljon sinun ajastasi kuluu energiaa tuovan tai sitä vievän tekemisen parissa?

Ovatko aamusi niin lennokkaita, että lähdet kiire edellä töihin, jolloin kiire voi jäädä päälle vai tuskailetko täysiä työpäiviä, joista on mikrotauot täysin unohtuneet? Vai onko ehkä rentoutumisen tärkeä taito unohtunut oravanpyörässä? Suosittelen tarkistamaan omat tavat toimia aamun, fokuksen, mikrotaukojen ja rentoutumisen kohdalla sekä rakentamaan uudet toimintamallit parempaan palautumiseen ja stressinhallintaan. Kesän jälkeen on oiva hetki päivittää varsin pienillä valinnoilla omaa kokonaisvaltaista hyvinvoinnin suuntaa.

Miten sinä aloitat päiväsi? Palautuminen ja parempi stressinhallinta on hyvä aloittaa jo aamusta: Keskittymiskyky on kykyä suunnata energiaa tärkeisiin ja oikeisiin asioihin. Rauhoita aamun energia pysähtymällä aamutoimien äärelle ja fokusoi päivän tekemiset rauhassa heti aamulla. Mielikuvaharjoittelulla ohjaa onnistumista ja palautumista heti aamusta alkaen.

Missä asioissa minä onnistun tänään?
-Mitkä on minun mikrotauot tänään?

Tietoisuustaidot ovat tämän hetken työelämätaitoja: Milloin sinä pysähdyt tarkkailemaan ajatuksia ja kuuntelemaan kehoasi? Kun on kovin kiire, niin pysähdy aistien äärelle hengittelemään. Tarkkaile itseäsi, kun vastaat seuraavan kerran kiireiseen sähköpostiin. Kun on läsnä itselle, niin on helpompi olla läsnä muille – myös sähköpostissa.

Miten sinä johdat palautumisen ajattelu- ja tunne-energiaa? Se kasvaa missä mielen fokus on. Jos ajattelet kiirettä ja stressiä, niin kiire ja stressi kasvavat.  Kun keskityt yhteen asiaan kerralla, ja minimoit muut häiriötekijät, niin keskittyminen lisääntyy ja ajattelusta tulee joustavampaa sekä saat enemmän näkökulmia.

Oletko jo löytänyt sinun tapasi palautua ja rentoutua, jottei päivä juoksuta sinua? Tauot ovat tärkeää allokoida: Hengittele, ota happihyppy, fokusoi tähän hetkeen, keskity aisteihin, ota mikrounet tai kokeile lyhyttä tietoisen läsnäolon harjoitusta. Valinta on sinun ja vain sinä tiedät, miten palaudut tai rentoudut parhaiten.

Energia, ei aika, on tärkein valuuttamme.

Jaana Hautala

Yritys- ja mentaalivalmentaja, NLP Trainer ja tietokirjailija / 050 34 06 288

Soittele jos haluat työyhteisöön ammattitaitoista, oivalluksia tuottavaa sekä ihmisen lähelle menevää luentoa tai valmennusta. Suosittuja teemoja hyvinvointiin, palautumiseen, stressin hallintaa, itsensä johtamiseen.

NLP on oivallinen keino lisätä tietoisuutta ja kehittää itsensä johtamisen sekä ajatteluntaitoja. Seuraava maksuton NLP tutustumisilta on 14.11 Lauttasaaressa. Ilmoittaudu mukaan!