Mielen hyvinvointi on kilpailuetu – kuinka ennakoida tuloksellisesti?

Olen tammikuusta alkaen liittynyt huikeaa Kuullas joukkoon omistajaksi ja sijoittajaksi. Olemme isolla tiimillä mukan Tampereen Business fesivaaleilla, joten tervetuloa juttelemaan. Oma intohimo on ollut lähes 15 vuotta mielen kehittäminen, henkinen suorituskyky ja työelämän inhimillistäminen maailmassa, jossa tarvitaan muuntautumiskykyä, joustavuutta sekä uudenlaista yhteisöllisyyden rakentamisesta.

Tampereella haastan puheenvuorossaan pysähtymään miten luodaan uudenlaista yrityskulttuuria, jossa hyödynnetään rohkeasti mielen hyvinvointia, vahvistetaan yhteisöllisyyttä sekä myönteistä tekemisen kulttuuria. Puheenvuorostani tulee kokemuksellinen ja innostava, ja tuon myös uudenlaista näkemystä sekä käytännönläheisiä vinkkejä työelämän kehittämiseen.  Täältä näet Tampereen huikean puhujaohjelman!

Työpaikat tarvitsevat totuttujen ajattelutapojen ravistelua ja uudenlaista inhimillistä energiaa. Epävarmuuden ja kompleksisuuden keskellä psyykkisen suorituskyvyn vaatimukset kasvavat koko ajan – enemmän, kovempaa ja tehokkaammin työskentelytapa ei enää tuota hyvinvointia eikä tulosta. Kilpailueduksi on noussut mielen hyvinvointi. Tulevaisuuden työpaikka on paikka, jossa henkilöstön mielen hyvinvoinnista ennakoivasti huolehtiminen ei ole vain vastuullista, vaan se on kriittistä menestykselle.

Toisinaan tarvitsemme hieman ravistelua päästäksemme pois epäsuotuisasta jumista sekä rohkeutta haastaa aivomme uudelle tasolle. Kun muutamme omaa ajatteluamme ja toimintaamme, muutamme samalla koko toimintaympäristöämme. Jotta voi oppia uutta, pitää myös voida hyvin. Toivottavasti nähdään Tampereella!

Keitä me Kuullaksessa olemme?

Kuullas tarjoaa yritysten työntekijöille uudenlaista mielen valmennusta joustavana digipalveluna. Kompleksinen ja jatkuvasti muuttuva maailma vaatii työntekijältä yhä enemmän muuntautumis- ja priorisointikykyä. Kuullaksen mielen valmennus mahdollistaa, että työntekijät (niin yksilöt kuin tiimitkin) pystyvät kehittämään tulevaisuuden tärkeimpiä taitoja, kuten esimerkiksi keskittymiskykyä, ennakointia, sosiaalista älykkyyttä, mielen joustavuutta ja tunnetaitoja. Kuullaksen alustaratkaisun kautta työntekijöiden käytettävissä on joukko sertifioituja mielen ammattilaisia helposti ja joustavasti saavutettavissa etäyhteydellä. Sopiva ammattilainen löytyy Kuullas Match -työkalun avulla. Kurkkaa lisää täältä Kuullaksesta ja ole yhteydessä suoraan Kuullaksen toiseen perustajaan Irina Krohniin.

 

Olin syyskuussa Lapissa vaeltamassa. Sain hengittää raikasta Lapin ilmaa ja kuunnella tuntureiden tuulia, jotka soittelivat kaunista luonnon sävelmää. Jokainen askeleeni vei syvemmälle ikiaikaiseen erämaahan ja rakastuin luonnon voimistavaan vaikutukseen, kauneuteen ja tunturipurojen solinaan. Viikon aikana mieleni hiljeni, kehoni palautui ja hermostoni rauhoittui. Muistellessani Lapin rauhaa mietin, miten saisimme hyödynnettyä tietoisemmin luonnon vahvistavia vaikutuksia edistämään palautumistamme tulevan syksyn vauhdissa.

Jaana Hautala on puhuja, työyhteisövalmentaja ja NLP-kouluttaja, jonka intohimona on mielentaidot.

Tiedämme, miten valtava määrä positiivisia vaikutuksia luonnolla on mieleen, hermostoon sekä fyysiseen palautumiseen. Jo viiden minuutin oleskelu laskee sykettämme, kymmenen minuutin jälkeen verenpaine alkaa laskea ja 20 minuutin kuluttua mieliala ja vireystila kohenevat. Vaikka meillä Suomessa lenkkipolku luontoon lähtee lähes kotioveltamme, niin annammeko itsellemme ja kehollemme luvan palautumisiin työpäivän aikana?

Miten huomaamatta uppoudumme koneen ääreen, siirrymme teams-kokouksesta toiseen ja kuvittelemme pystyvämme keskittymään optimaalisesti työpäivään, vaikka taukojen väliin jättäminen vie meidän nopeasti ylivireystilassa selviytymiseen.  Ylivireystila on hermostomme turbovaihde, joka ryövää energiavarastomme sekä heikentää päätöksentekoamme. Tässä tilassa on myös vaikea pysähtyä ja tauot jäävät huomaamatta väliin, kun ohitamme kehon tarpeet

Kokeile kävelypalaveria ja palaudu ajoissa

Jos, emme hiljennä ja suunnittele palautumista ajoissa, kehomme tekee sen puolestamme. Alkuun sen huomaa keskittymiskyvyn heikkenemisenä, ärtyneisyytenä, mielialana vaihteluna ja vaikeutena tehdä päätöksiä. Moni meistä kuitenkin myös tiedostaa, että työpäivän jälkeisellä lenkillä ratkaisu haastavaan asiaan, jota on saattanut pohtia koko päivän, nousee mieleen kuin itsekseen. Luova ongelmanratkaisu voikin olla helpompaa kävellessä. Oletko sinä ottanut jo tavaksi käyttää työpäivän kävelypalavereita?

Usein mielemme on suurin vastustaja, kun luomme uudenlaisia toimintamalleja ja rutiineja. Mieleen voi nousta monenlaisia vasta-argumentteja vaikkapa kävelypalaverille tai palauttavalle luontotauolle. Kuten esimerkiksi: en ehdi saada kaikkea valmiiksi päivän aikana, muistiinpanojen tekeminen on vaikeaa, kuvayhteys on hankala jne. Tai ehkä huomaat, että työpäivän rauhoittumisesta tai kävelypalaverin suunnittelusta seuraa helposti syyllisyyttä, koska ajattelutapasi on niin vahvasti perfektionismiin taipuva.

Luonnolla ja kävelyllä on kuitenkin monia tutkittuja vaikutuksia, joita kannattaa hyödyntää. Seuraavassa listaus tärkeimmistä:

  • Terveys ja hyvinvointi kohenevat
    Kävelypalaveri lisää fyysistä aktiivisuutta sekä antaa palauttavan tauon koneen edessä istumisesta. Se lisää energisyyttä ja auttaa vähentämään istumatyöstä johtuvia riskejä.
  • Luovuus ja ideointikyky lisääntyvät
    Kävely voi auttaa vahvistamaan luovuutta ja uudistamaan ajattelua. Kävely tuo usein uusia ideoita keskusteluun. Kun kävely antaa mahdollisuuden ajatella ja prosessoida asioita ilman häiriöitä, se selkeyttää ajatuksia ja parantaa ongelmanratkaisukykyä.
  • Tuottavuus kasvaa
    Kävelypalaverissa pysyt virkeämpänä ja energiaa riittää palaverin jälkeenkin. Liike ja luonto sinänsä tuovat optimaalista vireyttä.
  • Palauttaa ja purkaa stressiä
    Kävelypalaveri tarjoaa mahdollisuuden purkaa ylimääräistä arjen kuormitusta ja lievittää stressiä. Se tarjoaa mahdollisuuden rentoutumiseen ja rauhoittumiseen.
  • Verenkierto paranee
    Kävely stimuloi verenkiertoa, mukaan lukien veren virtaus aivoihin. Tämä auttaa parantamaan aivojen toimintaa.
  • Keskittyminen tehostuu
    Kävely luonnossa tai rauhallisessa ympäristössä voi olla erityisen hyödyllistä keskittymisen kannalta. Luonto auttaa rauhoittamaan mieltä. Luonto tarjoaa rauhoittavia aistiärsykkeitä, jotka auttavaa laskeutumaan sekä hermostoa rauhoittumaan.
  • Positiivinen vaikutus aivojen toimintaan
    Liikunta vapauttaa endorfiineja, jotka voivat kohottaa mielialaa ja parantaa aivojen toimintaa. Tämä voi auttaa parantamaan keskittymistä pitkällä aikavälillä.

Tämän päivän ajatustyön ydin on ajatus, ja me tarvitsemmekin sen kirkastamiseen happea ja liikettä. Haastan sinut tänään viemään itsesi ulos myös työpäivän merkeissä. Nyt alkusyksystä luonto on kauneimmillaan ja raikkaan ilman vaikutus palauttaa tehokkaasti. Pohdi samalla, voisiko tänä syksynä hyödyntää työpäivän palautumiseen ja oman vireystilan johtamiseen enemmän liikettä ja luontoa kokeilemalla tietoisemmin kävelypalavereita. Luonnossa huomaamme helposti, miten ajattelu uudistuu ja luonto auttaa meitä nousemaan usein myös ajatustemme yläpuolelle.

Erilaisilla luonnon ääniä sisältävillä rentoutusharjoitteilla saamme hyödynnettyä luonnon palauttavat vaikutukset ja hermoston rauhoittumaan. Voit kokeilla ilmaiseksi studiossa äänittämääni voimavararentoutusta, joka edistää palautumista ja rentoutumista: https://www.youtube.com/watch?v=uSFe5j_Nr5E

Juttu julkaistiin ensimmäistä kertaa syyskuussa 2023 Kollega verkkolehdessä, josta löytyy myös aiempia kirjoituksiani. Lue lisää.

 

Miten teidän työpaikalla voidaan – yksilöinä, tiimeinä ja yhteisönä?

Mikä meitä uuvuttaa? Miten hyvinvointia ja työkykyä voi johtaa viisaasti? Työelämän arki on jatkuvaa muutosta, joka toteutuu kompleksisessa ja epävarmassa maailmassa. Toimeenpano- ja suorituskyvyn vaaliminen on jokaisen työyhteisön elinehto. Tähän on tärkeää kiinnittää huomiota juuri nyt – erityisesti hybridityöskentelyssä.

Tässä työhyvinvointipäivässä harjoittelemme tunnistamaan henkisiä kuormitustekijöitä ja rakentamaan terveyttä ja hyvinvointia edistäviä toimintamalleja työyhteisöön. Päivän aikana perehdymme erilaisiin työkaluihin ja menetelmiin, jotka edistävät työkykyä ja jaksamista sekä henkilökohtaisesti että työyhteisönä.

Miten sinä voit – juuri nyt, tässä hetkessä?

Miten teillä voidaan – yksilöinä, tiimeinä ja yhteisönä?

Nyt on aika pysähtyä näiden kysymysten äärelle, tarkastella ja analysoida nykyhetkeä sekä tehdä viisaita valintoja ja päätöksiä, jotka varmistavat tuloksellisen ja hyvinvoivan tulevaisuuden.

  • Mikä meitä uuvuttaa, mitkä tekijät altistavat uupumiselle?
  • Miten persoonallisuutemme vaikuttaa tilanteeseen?
  • Miten tunnistamme uupumisen merkit itsessämme ja muissa?
  • Miten rakennetaan tervettä toimintakulttuuria tiimi- ja yksilötasolla?
  • Miten palaudumme paremmin?
  • Miten vahvistamme hyvinvointia vuorovaikutuksella ja kommunikaatiolla?

Työuupumus on vakava asia. Emme halua enää yhtään työuupumuksesta kärsivää ihmistä lisää. Tule mukaan! Matkataan yhdessä tieteen, tiedon, oivaltamisen ja toiminnan kautta hyvinvointi tuloksiin.

Kartoita omat ja tiimisi työuupumuksen riskitekijät

Työhyvinvointipäivään voi yhdistää työuupumuksen arviointiin kehitetty Maslach Burnout Inventory -profiili, joka tehdään ennen päivän toteutusta. Jokainen osallistuja saa kyselyn raportin itselleen ennen tapahtumapäivää. Kyselyn täyttämiseen menee noin 10 minuuttia.

Palkitse itsesi tai koko teidän tiimi hyvinvointia edistävällä Tyhy -päivällä!

Valmentajina/kouluttajina: Anniina Hukari ja Jaana Hautala, Voimakkuus

Valmentajasi:

Anniina Hukari
on oivalluttava kehittämis- ja muutosasiantuntija sekä kouluttaja, joka uskoo vahvasti organisaatioissa, tiimeissä ja yksilöissä olevaan potentiaaliin. Hän auttaa kirkastamaan tavoitteet ja puskee yksilöitä ja tiimejä positiivisesti niitä kohti – rinnalla kulkien ja yhdessä tehden. Suurena intohimona on parhaiden toimintatapojen rakentaminen organisaatioihin ja niiden kautta sekä tuloksellisuuden että työhyvinvoinnin lisääminen. Anniina on erittäin kokenut esimiesten ja johdon kouluttaja, fasilitaattori ja business coach. Anniinalla on yli 20 vuoden kokemus ihmisten valmentamisesta, kouluttamisesta ja ohjaamisesta. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri, opettaja ja business coach master, joka on opiskellut myös mm NLP:tä sekä aivotutkimusta. Business coachina Anniinan ydinosaamista ovat: oppiminen ja aivot muutoksessa ja kehittymisessä, uusien toimintatapojen ja mallien kehittäminen sekä vieminen käytäntöön, ihmisten erilaisuus, läsnäolo ja vuorovaikutus, vahvuusajattelu sekä esimiesten työote ja valmentaminen.

Jaana Hautala on erittäin kokenut yritys- ja mentaalivalmen­taja, NLP kouluttaja ja tietokirjailija. Jaanan intohimo on mentaalivalmennus – itsetuntemus, henkinen suorituskyky, ajattelu- ja tunnetaidot sekä vuorovaikutus kiihtyvästi muuttuvassa ympäristössä. Hän haastaa osallistujia pysähtymään oman ajattelunsa ja toimintansa äärelle sekä antaa tilaa osallistujien ajattelulle ja kokemusten jakamiselle. Jaanan tapa kouluttaa ja luennoida on kokemuksellinen ja energinen sekä hän tuo uudenlaista näkemystä sekä käytännön vinkkejä työelämään ja suorituskykyyn. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Jaana on ollut yli sadassa organisaatiossa valmentajana, puhujana tai kouluttajana kehittämässä inhimillistä kilpailukykyä, jossa ihmisyys on keskiössä. Aikaisemmin hän toimi 15 vuotta erilaisissa esimiestehtävissä ja kouluttajana, jonka tarinoita ja kokemusta hyödynnän luennoissani. Jaana tuo rohkeutta, innovatiivisuutta ja näkemystä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä inhimilliseen työelämään, jossa luodaan kilpailukykyä.

Suomen suurin työelämän kehittämiseen ja työhyvinvointiin keskittyvä tapahtuma Work goes happy Helsinki pidettiin 24.3 livewebinaarina koronaepidemian vuoksi.  Tervetuloa mukaan kuulemaan huikeita puhujia livewebinaari tallenteen kautta Tallenteet löydät täältä:

Vuorovaikutuslava

Vastuullisuuslava

Olin itse vuorovaikutys lavalla iltapäivällä 13.25.

Luennoimassa olivat mm. Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen, aivotutkija Minna Huotilainen,  psykologi Tony Dunderfelt, FLT Ravintovalmentaja Annika Havaste, psykologian tohtori ja aivojen asiantuntija Mona Moisala, vuorovaikutusmuotoilija ja vaikuttavan viestinnän asiantuntija Simo Routarinne, organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa, Työturvallisuuskeskuksen kehittämispäällikkö Jarna Savolainen, yritys-ja mentaalivalmentaja Jaana Hautala.

Livetapahtuma tullaan toteuttamaan 30.8.2020. Tapahtuman teemoina ovat vastuullisuus – vuorovaikutus – työelämä. Tapahtumapaikkana on Helsingin Oopperatalo. Livetapahtumasta lisätietoa myöhemmin.

 

Kuka olen ja mistä puhun ja miksi rakastan ihmisten kohtaamista:

Intohimoa ja merkitystä tuottava asia itselleni on puhumalla innostaa, oivalluttaa ja saada rohkeutta ihmisille. Työelämä on muuttunut ja tarvitsemme uudenlaisia työelämässämenestyjän taitoja, joista olen käynyt viime vuosina pitämässä yli sata luentoja. Educan ja Alma Talentian tapahtumissa viime viikon aikana kohtasin yli 1000 innostunutta kuulijaa. Sydäntä lämmittävä palaute tuli Telian päättäjältä 90 minuutin luennon jälkeen, kun hän sanoi, että olisi voinut kuunnella minua koko päivän.

Olen  kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja mielen valmentaja, kouluttaja, luennoitsija sekä tietokirjailija. Intohimoni on  henkinen suorituskyky ja mielentaidot, tunneäly sekä palautuminen alati uudistuvassa työympäristössä. Tapani valmentaa ja luennoida on kokemuksellinen ja energinen ja tuonuudenlaista näkemystä sekä käytännön vinkkejä työelämään ja suorituskykyyn.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen ollut yli sadassa organisaatiossa valmentajana, puhujana  tai kouluttajana kehittämässä inhimillistä kilpailukykyä, jossa ihmisyys on keskiössä. Aikaisemmin toimin 15 vuotta erilaisissa esimiestehtävissä ja kouluttajana, jonka tarinoita ja kokemusta hyödynnän luennoissani. Tuon rohkeutta, innovatiivisuutta ja näkemystä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä inhimilliseen työelämään, jossa luodaan kilpailukykyä.

Läsnäoloni ja kokemus ei jätä ketään kylmäksi vaan laitan itsensä likoon sekä innostan, kannustan sekä haastan kohti oivalluksia. Jokainen puhe ja luento on ainutlaatuinen ja oma kokemus. Tällä hetkellä kirjoitan toista tietokirjaani. ”Omista tarinasi” ilmestyy lokakuussa 2019 Readme`n julkaisemana.

Marraskuussa 2019 näet minut puhumassa Rohkeudesta Täysii -seminaarissa (16.11.2019).

Muuta:

Vaikutan vahvasti somessa ja ydin teemani ovat #henkinensuorituskyky #mielentaidot #työkyky #työhyvinvointi  #tunnetaidot #palautuminen #potentiaali #voimaantuminen #vuorovaikutus #työelämässämenestyminen #oivaltamaan

Voit käydä tutustumassa minuun täältä

Linkedin

Twitter

Webinaarit

Unelmientyöpäivä

Ole yhteydessä, kun hae innostavaa ja karismaattista puhujaa, joka oivalluttaa!

Vuoden 2019 jo menneitä monen sadan hengen luentoja muun muassa Educa sekä Sihteeri ja asistentti messut:

Educa on opetusalan valtakunnallinen koulutustapahtuma. Tapahtuma tarjoaa tietoa opetus- ja kasvatusalan uusimmista muutoksista. Vuoden 2019 pääteema on Opettaminen – viestintää ja vuorovaikutusta. Olen  puhumassa sekä perjantaina että lauantain tapahtumassa työkyvyn ja hyvinvoinnin merkityksestä.

Voiko työkykyä johtaa ?

  • Aika: 26.1.2019 12:30 – 13:15
  • Tila Tieto lava, Messukeskus, Helsinki

Mikä on hyvinvoivan työyhteisön merkitys ja miten työhyvinvointia voi johtaa työelämän murroksissa? Työhyvinvoinnin johtamisessa tarvitaan kykyä uudistua ja kehittää. Tule ravistamaan omia ajatuksia ja oivaltamaan tämän päivän työkaluja käytännön esimerkkien kautta. Jaana Hautala on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen valmentaja, luennoitsija sekä tietokirjailija. Jaanan intohimo on henkinen suorituskyky ja mielentaidot sekä palautuminen alati uudistuvassa työympäristössä. Hänen tapa valmentaa ja luennoida on kokemuksellinen ja energinen. Jaana tuo uudenlaista näkemystä sekä käytännön vinkkejä työelämään ja suorituskykyyn. Jaana on ollut mukana viimeisen kymmenen vuoden aikana yli sadassa työyhteisössä valmentajana, puhujana tai kouluttajana kehittämässä inhimillistä kilpailukykyä, jossa ihmisyys on keskiössä.

Kuormittava stressi kuriin – lisää keskittymistä ja voimavaroja

Henkinen suorituskyky ja stressinhallinta korostuvat muutosten keskellä. Miten ylläpitää omat rajat ja lisätä hallinnan tunnetta? Luennolta saat vinkkejä ja konkreettisia työkaluja omaan hyvinvointiin, keskittymiseen ja voimavaroihin.

  • Aika: 25.1.2019 15:05 – 15:30
  • Tila 103, Messukeskus, Helsinki

Tervetuloa mukaan oivaltamaan!