Palautuminen-tyopaivan-aikana

Aivoravistelu ja palautuminen

Onnistuneet ja rentouttavat lomapäivät antavat tilaa ja herkkyyttä aivoille.

Luovuus pääsee kukoistamaan ja intuitio herää kun ärsykkeiden määrää on onnistuneesti vähennetty lomajakson aikana. Lomalta palatessasi et ehkä muista hetkellisesti mikä on koodisi työpäätteelle. Nauti siitä, sillä olet onnistuneesti tyhjentänyt mieltä lomasi aikana ja aivot näin kiittävät huonomuistisuudella.

Miten aivoja voisi ravistella ja palauttaa lomalta paluun jälkeen? Meillä on ikivanhat aivot informaatiotulvassa ja jatkuvassa muutoksessa. Monien tutkimusten mukaan aivot tarvitsevat palautumista, jotta meidän päätöksenteko sekä innovatiivisuus, onnellisuus ja luovuus toimivat mahdollisimman tuottavasti. Kuitenkin niin helposti palaamme vanhoihin rutiineihin heti ensimmäisinä työviikkoina ja unohdamme loma-aikojen rentouttavat hetket. Kalenteri ja mieli täyttyvät odottavista ja tekemättömistä asioista, alitajuinen stressi lisääntyy ja yritämme selviytyä arjen jatkuvista muutoksista ja ns. kiireellisistä tehtävistä.

Ensimmäinen askel on rakentaa oikeanlaisia rutiineja. Meidän aivot tarvitsevat toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla rutiineja, ravistelua, organisointia, priorisointia, deletointia ja ennen kaikkea taukoja. Miten sinä tauotat työpäiväsi? Rakentamani pieni tsekkauslista auttaa muuttamaan sinun rutiineja sekä luomaan uusia toimivia rutiineja. Ajattele rohkeammin ja ota tsekkauslista sinun aivojesi uudenlaisiin rutiineihin. Lopputulos voi yllättää.

  • Varmista työsi rajat. Vain sinä voit rakentaa rajat ja oppia sanomaan ei. Mikäli työkulttuurisi ylläpitää kiirettä, niin ajattele sinä rohkeammin ja rakenna omat rajasi.
  • Vähennä tietotulvaa ja luo omat toimivat työstrategiat. Aivot pitävät luokittelusta. Rakenna sinun arkeesi ja työhösi sopivat rutiinit: mm. miten luet sähköposteja ja liikut somemaailmassa. Liian suuri ärsykkeiden määrä on yksi stressaavimpia tekijöitä, sillä silloin aivot suistuvat ylikuormitustilaan, jolloin ne ”pakenevat, taistelevat tai suojautuvat”.
  • Hallitse keskeytykset ja anna työrauha myös muille. Kesän jälkeen on hyvä hetki varmistaa että työpaikan pelisäännöt keskeytyksille on kaikkien tiedossa. Voisiko avokonttorissa olla ”yhteinen pelisääntö” kun joku haluaa työrauhan projektilleen.
  • Tauota aivoja sekä kehoa. Aivot ovat kuin lihas, joka tarvitsee palautumista. Et voisi hauistakaan treenata kahdeksaa tuntia ilman taukoja. Pidä pieniä taukoja 1,5-2 tunnin välein ja aivot kiittävät rohkeudestasi. Esim. tee ”happihyppy”, mielikuvittele positiivisia asioita, tee keskittymis- tai hengitysharjoitus.
  • Ylläpidä positiivisuutta ja avoimuutta pienillä arjen teoilla. Sinun aivot vaikuttavat toisiin aivoihin ja vaikuttavalla aivojen käytöllä luot positiivisuuden ja luottamuksen kehää työyhteisöön.
  • Ota käyttöön uudenlainen, rohkea tapa rakentaa työn rutiineja: kävelypalaverit, pysähtymis- ja keskittymisharjoitukset –miksei pienet nokoset jos mahdollista. Näin lisäät keskittymis- ja paineensietokykyä, joita me kaikki tarvitsemme hetkisessä ja muuttuvassa ympäristössä.

”Usein työpaikalla ajattelet kotiin jääneitä asioita, ja kotona ajattelet keskeneräisiä töitä. Tämä mielen kamppailu täyttää helposti päiväsi, jos et ravistele aivojasi tähän hetkeen ”Jaana