Kirjan pääteema on uskomukset ja mielen voima onnellisen ja hyvinvoivan elämän takana. Kirjasta on myös juuri tullut äänikirjaversio, jonka itse luin. Äänikirja löytyy Storytelissä, Book Beatissä ja Nextoryssa. Kirjavälityksestä kirja leviää Suomalainen.comiin, Elisa-kirjoihin, Adlibrikseen ja Axiel Mediaan.

 

Rohkeiden aikuisten kirja - Jaana HautalaRohkeiden aikuisten kirja- Vapaudu Uskomusten kahleistan on matka oman sydämen äärelle, siihen potentiaalin lähteeseen ja voimaan, joka meillä kaikilla sykkii vahvana ja viisaana. Joskus oman sydämen äänen kuulemisen estää elämän varrella muodostuneet kerrokset ja mielen kahleet eli uskomukset. Harva on pysähtynyt ajattelemaan kuinka ison osan ihmisenä olemista uskomukset määrittelevät, vaikka me jokainen luomme maailmaamme sekä tulevaisuuttamme omilla käsityksillämme ja uskomuksillamme koko ajan.

Uskomuksemme koskevat omaa identiteettiämme, ympäristöämme, käyttäytymistämme ja taitojamme. Kun oivaltaa miten uskomukset syntyvät ja vahvistuvat, niin on helpompi muuttaa omia uskomuksia. Kun vapautuu rajoittavien uskomusten kahleista, on helpompi löytää omaa voimaa ja kuunnella sydämen ääntä

Kirja on kirjoitettu rohkeille aikuisilla, jotka haluavat muutosta elämäänsä. Liian usein oma mieli ja uskomuksemme asettavat esteitä hyvinvointimme ja onnellisuutemme eteen. Kirjan tavoitteena on pysäyttävien tarinoiden ja kokemusten, tutkitun tiedon sekä harjoitusten myötä tuoda oivalluksia, miten omia uskomuksia voi tutkia ja muokata. Rohkeat tarinat auttavat ymmärtämään myös omia uskomuksia paremmin. Kirja harjoituksineen rohkaisee sinua ajattelemaan uudella tavalla, haastamaan itseäsi, ja etsimään mahdollisuusajattelua: ”Kyllä voin” ja ”Tässä iässä voin”.

Kirjan kirjoittaja Jaana Hautala on toiminut kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kouluttaja, valmentaja sekä puhujana yli 10 vuotta. Jaana on loputtoman kiinnostunut ihmisten mielestä, henkisestä hyvinvoinnista sekä meidän omasta potentiaalistamme eli sisäisestä voimasta. Hänen kiinnostuksensa mielentaitoihin alkoi jo 1980-luvun loppupuolella oman kilpaurheilun myötä. Systemaattinen opiskelu mielen vaikutuksesta niin terveyteen, onnellisuuteen kuin potentiaalin valjastamiseen vahvistui 2000-luvulla. Jaana on kohdannut tuhansia ihmisiä valmentaen ja kouluttaen mielentaitoihin ja hän opiskelee jatkuvasti lisää mielentaitoja yhdistäen siihen myös neurotieteen. Jaana on itse 50 vuotiaana omien identiteettikriisien jälkeen, löytänyt unelmaelämän sekä elämän merkityksellisyyden rakentamalla uuden ja joustavan uskomusjärjestelmän itselleen.

Jaana Hautala on koulutukseltaan muun muassa NLP Master Trainer, Life Coach Trainer, ratkaisukeskeinen valmentaja, hyvinvointikoordinaattori, rentoutus- ja joogaohjaaja. Jaana haluaan tuoda kirjallaan rohkeutta, uutta ajattelua ja näkemystä meidän kaikkien henkisen hyvinvoinnin kehittämiseen sekä oman voiman kuuntelemiseen.

Kirjan verkkosivut löydät täältä: uskomukset.fi

Voit tilata kirjan jo täältä.  Saat kirjan nimikirjoituksella suoraan kotiisi! Kirja on myös oivallinen lahja, jolloin voit tilatessa pyytää omistuskirjoituksen ystävällesi.

Uskomukset ohjaavat elämääsi

 

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miten uskomattomia juttuja uskomukset saavat aikaan?

 

Me jokainen luodaan koko ajan omaa maailmaa omilla käsityksillä ja uskomuksilla. Uskomukset määrittelevät aika ison osan ihmisenä olemista. Uskomukset koskevat niin ympäristöämme, käyttäytymistämme, taitojamme kuin meitä itseämme. Toisaalta kaikki elämässä pohjautuu uskomuksille. Voidaan myös ajatella, että tämän hetken tiede on uskomus. Vielä 90-luvulla uskottiin, että  aivosolujen kehitys loppuu 2-vuotiaani. Onneksi meillä on jo vuosia ollut  tutkittua tietoa aivojen plastisuudesta ja joustavuudesta. Tiedämme myös, että kykymme oppia säilyy koko eliniän.

 

Ajatteletko sinä, ettei sinulla ole matikkapäätä? Kenties olet kuullut lapsena väitteen, ettei meidän suvussa ole matematiikan osaajia.  Kuitenkin matematiikka koostuu useista eri osa-alueista, ja harjoittelu on tie matematiikan oppimisessakin, joten kyseessä voi olla jarruttava uskomus.

 

Olemme kaikki saaneet identiteettiä vahvistavia kuin myös negatiivisia uskomuksia lapsena. Jokainen meistä on kasvanut erilaisessa ympäristössä, jolloin meihin on luotu erilaisia odotuksia. ”Ehkä musiikinopettaja on sanonut, että laulat nuotin vierestä niin, että vielä tänä päivänäkin jätät laulamatta sukujuhlissa.”  Olemme lapsena ottaneet automaattisesi mallia läheisistä ihmisistä ja tehneet silloin tulkintoja lapsen näkökulmasta. Lapsuus onkin rakentanut vahvat uskomusmallimme ja ne silmälasit, joilla katsomme maailmaa aikuisiällä. Näitä silmälaseja suosittelen haastamaan ja ravistamaan.

 

“Ovatko uskomukset mielipiteitä, joita emme kyseenalaista, koska olemme alkaneet pitää niitä tosina?” -psykologi Annemari Heikkilä, kirjasta Uskonko

 

 

Uskomuksia ei välttämättä edes huomaa, jos ei tietoisesti pysähdy tarkestelemaan niitä. Yksi keino löytää uskomuksia on tietoisesti pysähtyä oman sisäisen puheen eli ajattelumallien äärellä. Minkälaista tarinaa sinä kerrot tänään itsellesi?

 

Itseluottamus, onnellisuus, terveys, kiire, muutos, raha, seksi, parisuhde ja menestyminen ovat täynnä uskomuksia. Jos sinun elämässä on asioita, joita et saavuta, vaikka olisi tehnyt kaiken sen eteen, todennäköisesti sen taustalla vaikuttaa jokin uskomus. Itse olen viime aikoina paljon purkanut asiakkailtani uskomuksia: ”Kiireisenä näytän tehokkaalta” tai ”Apua ei saa pyytää”. Nämä uskomukset ovat vaikuttaneet asiakkaiden energiaan ja hyvinvointiin. Tiimeissä olemme avanneet kollektiivisia ajattelumalleja, kuten muutos on vaikeaa. Minkälaista toimintaenergiaa se laittaa organisaatiossa liikkeelle, jos “muutos on vaikeaa silmälaseilla” katsotaan maailmaa, joka on pysyvässä muutoksessa?

 

Uskomukset eivät aina ole totta, vaan ikään kuin todentuntuisesti kerrottuja satuja siitä, minkälainen maailma mielestämme on. Ehkä kannattaa tutkia mitä uskomuksia ja ajattelumalleja kantaa mukanaanKäyttäytymisen ja toiminnan muutoksen takana on aina ajattelumallien ja usein uskomusten muuttaminen. 

 

Muutamia vinkkejä uskomustyöskentelyyn

  1. Tarkkaile tarinaasi eli sisäistä puhettasi
  2. Tarkkaile onko tarinassasi paljon sanoja pakko, täytyy, ei koskaan, aina, muut jne. Sanojen takana voi olla rajoittavia uskomuksia. Mitä jos kokeilisit viikon ilman pakko sanaa?
  3. Kirjaa ylös elämääsi jarruttavia uskomuksia. Niitä ajattelumalleja, jotka estävät sinua elämästä haluamaasi tarinaa.
  4. Kirjaa myös ylös positiivisia ja energiaa tuovia uskomuksia ja ajattelumalleja. Mikä on sinun syy herätä aamulla ja rakentaa sinun näköistä päivää?

 

Uskotaan, että arviolta 95 % ihmisten uskomuksistakin on tiedostamattomalla tasolla. Näin meidän itsetuntoon ja minäkuvaan vaikuttavien ydinuskomusten löytäminen ei ole aina helppoa. Uskomustyöskentelystä voikin tulla mielenkiintoinen koko elämän mittainen prosessi. Usein siihen auttaa utelias ja joustava mieli. Minkälaisilla uskomussilmälaseilla sinä katsot tänään ympärillesi? Realistinen optimisti saavuttaa paljon. Meillä kaikilla on uskomuksia, joten ehkä kysymys onkin siitä, miten kehittää ne paremmin omaa tarinaa ja arvoja palveleviksi. Myös työyhteisöissä on arvokasta tarkastella kollektiivisia ajattelumalleja, jotka ohjaavat yhteistä toimintaa, välillä haastaa  ja hakea erilaisia näkökulmia.  Uudenlainen ajattelu luo usein aivan uudenlaista energiaa ja syventää yhdessätekemistä.

 

Kirjoitan tällä hetkellä kirjaa uskomuksista. Kirjan tulee ulos syksyn 2019 kirjamessuilla.  Toivon että tulevan kirjan myötä uskomuksista eli meidän ajattelumalleista sekä tunnelukoista aletaan keskustella enemmän. Jokaisen elämä on ainutlaatuinen, ja jokainen meistä on saanut sen mahdollisuuden rakentaa oman näköisen elämäntarinan. Liian usein uskomukset ovat muodostaneet ympärillemme kerroksen – suojamuurin – joka estää kuuntelemasta omaa sisäistä viisautta ja omia unelmiaan. Omistatko sinä tällä hetkellä tarinasi, jota elät?

 

”Unesta herää aina, mutta meillä voi olla jarruttava uskomus, josta emme herää ja se rakentaa meidän koko loppuelämän tarinaa.”

 

Tuon tulevaan kirjaani myös tarinoita ihmisistä, jotka ovat uskomuksia muuttamalla ja ajattelumallejaan ravistamalla, muuttaneet omaa elämäänsä. Onko sinulla on tarina, jonka haluat jakaa? Olisi mukava silloin kohdata kahvi- tai tee kupposen äärellä. Laita viestiä tai soittele, niin jutellaan aiheesta lisää.

 

Lisätietoa:

Jaana Hautala

Yritys- ja mentaalivalmentaja ja puhuja

NLP kouluttaja ja tietokirjailija

050 34 06 288, jaana.hautala@oivaltamaan.fi, www.oivaltamaan.fi

Menestys on jokaisen itse määriteltävissä. Prosessori Jarmo Liukkonen puhui kesän alussa Helsingin Sanomissa miten menestyminen on korvien välissä ja me kaikki voimme harjoitella menestymisen henkisiä taitoja, joita ovat mm. itseluottamus, paineensietotaito, mielikuvaharjoittelu, tavoitesuuntautuneisuus ja rentous. Rento mieli ja keho ovatkin usein avaimia onnistumiseen.

Nykypäivän ärsyketulvaisessa maailmassa elämä on yhä hektisempää ja rentouden sekä tietoisuustaitojen arvo nousee. Kenenkään mieli eikä elimistö kestä jatkuvaa ylivirittyneisyyttä, joten rentoutumista olisi hyvä harjoitella päivittäin. Rentoutua voi toki monella tavalla, joten kysymys onkin, että oletko sinä löytänyt sinulle sopivan tavan rentoutua kesken kiireisen työpäivän, opiskelutahdin tai kovan treeniputken?

Mielen taidot ovat meidän kaikkien käytössä ja mielen voima on suurempi kuin uskommekaan niin tasapainoon, onnistumiseen ja jopa terveyteen. Toisaalta me toimimme usein itseämme vastaan, jos emme ymmärrä mielen tekniikoita. On esimerkiksi arvokasta tiedostaa, ettei mielessämme ole EI-sanaa, jolloin on tärkeämpää puhua itselle tavoitesuuntautuneisuuden kautta.  Jos hoet jatkuvasti itsellesi, että ”Tänään minulla EI ole kiire”, niin mieli näkee kuvan kiireestä, ja silloin kiire kasvaa arjessasi.

Mieli rakentaa koko ajan mielikuvia, joten mielikuvaharjoittelu eli visualisointitekniikka on tutkitustikin tärkeä menetelmä saavuttaa elämään niin rentouden kuin onnistumisen kierrettä. Mielikuvaharjoittelu perustuu peilisoluteoriaan, jonka mukaan aivot peilaavat tapahtumia, joita ihminen havaitsee tai kuvittelee. Siis kun ajattelet tai kuvittelet jotain asiaa tai tekemistä, niin se toimii ikään kuin sen harjoitteena. Kun kuvittelet tekeväsi jotain, niin aktivoit aivoissa samoja hermoverkkoja, joita tarvitset itse asiaa tehdessäsi. Kun kuvittelet tavoitteesi positiivisesti onnistuneena, niin samalla poistat mielestä huolien ja turhautumisen ajatteluprosesseja ja nostat merkittävästi onnistumisen mahdollisuuksia. Minkälaisia mielikuvaharjoituksia sinä voisit rakentaa arkeesi?

Itseluottamus on taito, jota voimme rakentaa päivittäin. Olen huomannut, että aina meille ei ole selvää, miten itseluottamus on tilannesidonnaista ja miten sitä voisi arjessa tietoisesti vahvistaa. On arvokasta tiedostaa, että minkälaista tarinaa kertoo oman mielensä sisällä eri tilanteissa. Kun tulee tietoisemmaksi omasta sisäisestä puheestaan, niin sitä on myös helpompi muuttaa. Voi katkaista negatiivista sisäistä puhetta ja rakentaa niin myönteistä kuin vahvuusajattelu puhetta itselleen. Yhtä lailla kuin sisäinen puheemme vaikuttaa meidän itseluottamukseen, niin se miten kannamme itsemme ja kehomme vaikuttaa meidän itseluottamukseen. Oletko sinä tietoinen omasta sisäisestä puheestasi ja siitä miten ”kannat itseäsi” arjen vauhdissa?

10 vinkkiä onnistumisen rakentamiseen:

  • Löydä sinun tapasi rentoutua: Tauota päivä, hengittele, ota happihyppy, katsoa luontoa, keskity aisteihin tai kokeile kehollista mielikuvarentoutusta
  • Harjoittele tietoisuustaitoja: Pysähdy tarkkailemaan ajatuksia eli sisäistä puhettasi ja kuuntele kehoasi. Minkälaisia tuntemuksia sinulla on kehossasi arjen keskellä. Kun on kovin kiire, niin pysähdy aistien äärelle hengittelemään
  • Katkaise negatiivinen sisäinen puhe: Huuda mielen sisällä stop/seis ja pysäytä ajatus. Korvaa sisäinen puhe vahvuusajattelulla.
  • Aloita aamu mielikuvaharjoitellen tavoitesuuntautuneisesti : Missä asioissa onnistun tänään ja rakenna onnistumisen kierrettä sinun päivääsi
  • Tarkista päivän mittaan ryhtisi ja miten kannat itseäsi. Löydä sinulle luontainen itsevarma asentoa, jolloin olet hyvässä omassa energiassa
  • Kokeile Amy Cuddyn voima-asentoa eli leveä haara-asento ja nostaa kädet hetkeksi ylös voittamisen merkiksi ja huomata miten väsyneenäkin voi saada pikaenergiaa tai hymyn huulilleen. Fake it until you make it – ei välttämättä rakenna meistä henkisesti vahvempia, mutta luo hetkeksi itsevarmaa onnistujan energiaa
  • Varmista, että käytät mielen tekniikoita sinulle parhaalla tavalla. Kokeile viikko ilman EI-sanaa tai minun on PAKKO- sanaa
  • Harjoittele keskittymistaitoa ja tarkista päivän mittaan, missä sinun huomio on. Se kasvaa missä fokus on arjen keskellä.
  • Vie hyvä olo uneen ja mieti mistä olet päivän aikana kiitollinen. Kiitollisuus aktivoi hypotalamusta, joka säätelee mm. unta ja vaikuttaa stressitasapainoon. Kiitollisuus erittää myös dopamiinia eli hyvän olon välittäjäainetta
  • Ole aito ja löydä sinun elämän merkitys. Meissä kaikissa on niin paljon Onnistujaa!

Suurimmat esteet sille mitä olemme tekemässä ovat rentoudessa ja mielessä

NLP on yksi parhaimpia työkaluja mielen kanssa työskentelyyn. Järjestän maksuttoman tutustumisillan mielen ja onnistumisen mahdollisuuksiin Lauttasaaressa

Ke 23.1.2019 klo 17.30-20.00

Varaa paikkasi ja tule juttelemaan rentoudesta ja mielenvoimasta.

Oivaltamaan Oy

Jaana Hautala, Yritys- ja mentaalivalmentaja, NLP Trainer ja tietokirjailija

jaana.hautala@oivaltamaan.fi,www.oivaltamaan.fi