Miten palautua ja voida hyvin ympäri vuoden?

Itse palasin maanantaiaamuna palautuneena ja innostuneena varsin pitkältä lomalta. Aamulla join kahvit väärän kurkkuun, kun avasin Ylen aamu television. Ensimmäiset otsikot: Näillä vinkeillä selviät lomalta paluu stressistä.

Perinteisesti media on jälleen täynnä vinkkejä sekä ohjeita siitä, miten selvitä loman jälkeisestä stressistä ja toki siellä hyviäkin vinkkejä on.  Miksi kuitenkin siirrämme fokuksen stressiin ensimmäisinä työpäivinä? Tiedämme, että se vahvistuu nopeastikin missä huomiomme on. Haluammeko todellakin huomion mahdolliseen kuormittavaan stressiin rennon palautuneessa olotilassa?

Vai voisimmeko lähteä rakentamaan pysyviä toimintamalleja ja rutiineja, joilla mahdollistaa palauttavaa arkea ja hyvää oloa ympärivuotiseksi? Viime vuosina on tullut loistavia kirjoja palautumiseen, aivoihin sekä stressiin liittyen. Lukuvinkiksi kaikille Minna Huotilaisen ja Katja Saarikiven: Aivot työssä tai Hasse Kvist ja kumppaneiden Elä energisesti. Vinkkejä ja tietoa on paljon, mutta miksi suorituskeskeisessä kulttuurissamme fokus on usein stressissä ja kiireessä eikä palautumisessa? Uudenlaisiin toimintamalleihin sekä pysyvään muutokseen tarvitaan usein oman ajattelutavan muutos ja yhteisten uskomusten ravistelua.

Osalle vauhdikas arki vei mukaan jo tällä viikolla. Ajaudumme helposti autopilottiohjaukselle loman jälkeen, ja vanhat toimintatavat alkavat ohjata päiviämme. Mieli suorittaa ja keho selviytyy kyllä tiettyyn rajaan asti. Jos kuitenkin haluat ympärivuotisen palautuneen ja hyvän olotilan itsellesi, mikset ottaisi loman jälkeen rohkeasti toisenlaista suuntaa. Et enää selviytyisi arjesta vaan siirtäisit huomion pysyvämmän palautumisen rakentamiseen. Ensimmäiset 2 kuukautta voi vaatia hieman lisäenergiaa ja tahdonvoimaa, kun rakennat uudenlaisia rutiineja. Lokakuun pimeydessä huomaat kuitenkin vireän ja hyvän olotilan olevan enemmän vakio kuin poikkeus.

Paremman palautumisen verkkovalmennuksen kuvauksissa Espoon Lasilaaksossa.

Uskon itse valmentajana, että me kaikki haluamme voida hyvin, haluamme kukoistaa läpi vuoden ja käyttää omaa potentiaalia sekä vahvuuksia. Olla tasapainossa. Itse ensi töikseni pohdinkin asiakkaiden kanssa tällä viikolla, miten varmistaa pysyvämpi palautuminen loppuvuoteen. Jolloin levollinen ja keskittynyt olo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Olisiko tässä jotain käyttökelpoista ja tuttua vinkkiä?

  • Arvopäivitys –miten hyvinvointi ja palautuminen kuuluvat sinun arvoihisi. Videoblogiltani löydät ohjeet nopeaan arvopäivitykseen.
  • Kirkasta tavoitteet syksyn tekemiseen – samalla kun kirkastat tavoitteet työpäiviin ja projekteihin, karsi turha pois ja varmista hyvään olotilaan liittyvät pienet, mutta pysyvät askeleet.
  • Palautuminen lähtee jokaisesta aamusta – päätä aamuisin, minkä tunne-energian viet päivää. Voit tehdä sen pienellä mielikuvaharjoituksella aamusuihkun tai hampaanpesun aikana, jolloin siitä tulee helpommin pysyvä rutiini.Videoblogiltani löydät vinkkejä virittäytymiseen,
  • Tiedämme, että hyvä keskittyminen tarvitsee päivittäistä aivojen palautumista. Laittamalla mikrotauot päivittäiseen kalenteriin, ne toteutuvat varmemmin. Tekemällä tauoista sinulle mielekkäitä, ne lisäävät myös työiloa ja energiaa: hengittele, kävele, jumppaa, meditoi, kuuntele podcast tai vaikka katso luontoäänite.
  • Vanhasta irti päästäminen – päästä elokuussa irti siitä, joka ei toiminut ennen lomia ja oli enemmänkin energiasyöppö. Ehkä kulunut rutiini, ajatus, energiaa vievä ihminen, tekeminen tai harrastus. Arvosta aikaasi – se on ainutlaatuinen ja kuluva.
  • Rentoutumisen taito on kaikilla, mutta vaatii usein harjoittelua. Miten viet rentoutumisen osaksi päivääsi? Kuormittavan työpäivän jälkeen ei aina ole palautumisen kannalta paras vaihtoehto kova treeni, vaan rento kävelylenkki luonnossa voi toimia paremmin.
  • Oman kehon kuunteleminen osaksi päivää. Keho antaa jatkuvasti merkkejä elimistön tasapainosta, rentoudesta ja terveydestä, kun viestejä malttaa pysähtyä kuuntelemaan. Jos vauhti on liian kova, kehon kuunteleminen jää huomaamatta vähemmällä.

Voisiko tämän syksyn työhön paluun yksi ajatus olla, ettei päästä vauhtia liian kovaksi vaan elää tässä hetkessä tietoisemmin. Tietoiset päivittäiset valinnat mahdollistavat fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin sekä palautumisen pysyvämmin. Tärkeitä asioita palautumisen kannalta on myös tiedostaa miten liikuttaa kehoa, miten varmistaa hyvän unen ja miten kehittää henkistä suorituskykyä. Näihin itseäni innostaviin teemoihin palaan lisää syksyn blogeissa.

Mikäli ympärivuotinen palautuminen kiinnostaa sinua tai tiimiäsi, ota yhteyttä ja ole kuulolla. 14.8 julkaisemme Parempaa palautumista verkkovalmennuksen Rentosan Sari Ciutentacis`n kanssa. Verkkovalmennus tulee löytymään 14.8 alkaen MyTalentria oppimisympäristöstä.